Ilmu Kami
Credits Full Template by Zahra Full Edit By Mayar And Zebina Re-Edited by Fatqah. Allright Reserved ●●● |
BAB 3 : KEMASYARAKATAN DAN PERPADUAN
Pada tahun
1948, seorang pakar antropologi yang bernama J.S.Furnival pernah menulis
dan menghuraikan pandangan beliau berhubung masyarakat majmuk. Menurut beliau,
masyarakat majmuk merujuk kepada masyarakat campuran yang berbilang bangsa.Setiap
kumpulan mengamalkan agama,adat,kebudayaan,bahasa,fahaman,dan cara hidupmya
tersendiri.Masyarakat majmuk juga hidup bersebelahan tetapi terasing satu unik
politik.Dari segi ekonomi,wujud pembahagian pekerjaan mengikut kaum atau
etnik.Menurut pandangan seorang penulis sejarah,penduduk berbilang kaum di
Tanah Melayu sebelum merdeka digambarkan sebagai hampir tidak mempunyai
sebarang persamaan dalam setiap perkara hidup mereka, melainkan mereka tinggal
dalam sebuah negara.
TAKRIF
ETNIK & KAUM
ETNIK
ialah satu kelompok manusia yang mempraktikkan atau mengamalkan budaya yang
hampir sama, sama ada dari aspek adat resam, bahasa, pakaian atau kegiatan
ekonomi.
KAUM
ialah pelbagai kaum wujud di negara Malaysia seperti Melayu, Cina, India, Sikh
dan Siam. Di Sarawak dan Sabah pula terdiri dari Melanau, Iban, Dayak, Dusun,
Kadazan dan sebagainya.
KONSEP-KONSEP
PENTING DALAM HUBUNGAN ETNIK
1.Prejudis
Pandangan
negatif terhadap kelompok etnik lain dan tidak berasaskan kepada maklumat yang
tepat dan tidak diluahkan secara terbuka.
2.Streotaip
Kenyataan umum
yang negatif terhadap kumpulan etnik tertentu dan juga satu gambaran
berlebih-lebihan mengenai perlakuan baik atau buruk sesuatu kumpulan etnik.
3.Diskriminasi
Perbuatanmembeza-bezakan
seseorang individu atau kelompok etnik yang lain berasaskanciri-cirietnik.
4.Etnosentrik
Perasaan
kekitaan dalam kalangan kelompok tertentu .Wujud budaya yang menyatukan mereka
sama ada nilai , tingkah laku dan cara hidup.
5.Etnosentrisme
Perasaan bangga
dalam kalangan etnik tertentu bahawa budaya merekalah yang lebihbaik daripada
budaya lain.
6.Ras
Kelompok sosial
yang mempunyai tanda kolektif berasaskan ciri-ciri fizikal atau biological
seperti warna kulit , rambut dan mata.
7.Rasisme
Pandangan
sesuatu kelompok sosial terhadap kelompok sosial yang lain berdasarkan
ciri-ciri fizikal.
8.Bangsa
Satu kumpulan
atau ras yang berkongsi sejarah ,tradisi dan budaya ,Bahasa serta kadang kala
agama.
Segregasi
Memperlihatkan tahap hubungan antara kaum atau etnik
di Tanah Melayu yang bersifat terpisah.
Akomodasi
Tetap mempertahankan budaya dan nilai hidup
masing-masing.
Akulturasi
Penerimaan unsur kebudayaan dalam kalangan individu
atau kelompok dari budaya lain.
Asimilasi
Proses pencantuman dan penyatuan etnik yang
berlainan budaya sehingga membentuk satu kelompok budaya dan identiti yang
sama.
Amalgamasi
Satu proses yang terjadi apabila budaya atau kaum
bercampur dan mewujudkan budaya dan ras yang baru dan biasanya berlaku melalui
perkahwinan campur antara etnik atau kaum.
Etnik Melayu
Bagi memahami dengan
lebih mendalam kedudukan orang-oarang Melayu di Tanah Melayu, kita huraikan
sejarah dan sosio-budaya masyarakat Melayu.
Orang Melayu dapat
ditafsirkan sebagai penduduk asal Tanah Melayu dimana nenek moyangnya datang
dari Indo-China dan Yunan lebih 3,500 tahun dahulu. Walaubagaimanapun,
kewujudan etnik Melayu di negara ini juga adalah disebabkan oleh penghijrahan
beramai-ramai masyarakat Melayu Indonesia sejak abad kesembilan lagi.
Antara kumpulan
penduduk Indonesia yang ramai berpindah ke Tanah Melayu ialah etnik
Minangkabau, Jawa, Banjar, Bugis, Boyan, Mandailing, Kampar dan Rawa.
Kebanyakan mereka berhijrah beramai-ramai pada zaman penjajahan Inggeris kerana
menjadi buruh kontrak dan buruh bebas diladang-ladang kopi dan getah.
Selain
itu, ada juga orang-orang Melayu yang berasal dari Patani (Selatan Thai). Kebanyakan mereka bertumpu di
Kelantan, Kedah dan di utara Perak.
Etnik Cina
Sebelum kedatangan Inggeris, bilangan
masyarakat Cina adalah terlalu kecil. Kebanyakan mereka bekerja sebagai peniaga
sahaja. Penghijrahan masuk masyarakat Cina secara beramai-ramai berlaku selepas
pengabilan Pulau Pinang oleh Inggeris dari tangan Sultan Kedah pada tahun 1786,
pengambilan Singapura dari Sultan Johor pada tahun 1819 dan selepas penubuhan
Negeri-Negeri Selat pada tahun 1826.
Pada peringkat permulaan, buruh-buruh
Cina bertumpu di tapak-tapak perlombongan awal seperti Lukut dan Sungai Ujong,
Negeri Sembilan. Menjelang tahun 1870, bilangan masyarakat Cina di Sungai Ujong
telah mencecah hampir 10,000 orang; dan di Larut, Perak, pada tahun 1873
terdapat seramai 40,000 orang. Kawasan-kawasan lombong bijih timah di Kuala Lumpur,
seperti di Ampang, Sungai Kancing dan Klang di Selangor, kesemuanya diuasahakan
oleh buruh-buruh Cina. Akibat peluasan kegiatan ekonomi perlombongan,
penempatan-penempatan baru masyarakat Cina telah dibuka.
Selanjutnya, kemasukan orang-orang Cina
ke Tanah Melayu digerakkan melalui aktiviti perladangan lada dan gambir. Orang
Cina dibawa masuk ke Johor melalui sistem Kangcu dengan menggunakan surat
kebenaran yang dipanggil Surat Sungai. Implikasi dari system ini, dicatatkan
pada tahun 1870-an masyarakat Cina di Johor telah menacapai 100,000 orang.
Pihak Inggeris menggalakkan kemasukan
buruh Cina ke tanah ayer dengan meluluskan beberapa undang-undang seperti the
Chinese Immmigrants and The Crimpling Ordinance telah diluluskan. Jabatan
Perlindungan Orang Cina pula ditubuhkan bertujuan untuk melindungi kepentingan
buruh-buruh Cina.
Imigran Cina ke Tanah Melayu terdiri
dari pelbagai suku kaum dengan perbezaan loghat yang ketara, adat dan
pengkhususan ekonomi. Kelompok-kelompok utama adalah Hokkien, Kantonis, Hakka,
Teochew dan Hailam. Suku Hokkienlah yang terbesar sekali sehingga kehari ini.
Mereka terlibat dalam aktiviti perniagaan.
Bilangan orang Cina kini setabil selepas Perang Dunia Kedua. Sehingga tahun
1967, bilangan penduduk Cina di Tanah Melayu adalah seramai 2, 332, 936
orang. Sehingga tahun 1957, 37% penduduk Tanah Melayu adalah terdiri dari
kaum Cina. Walaubagaiamanapun, peratusan terakhir kaum Cina telah menurun
ke paras 25% sahaja berdasrkan laporan akhbar-akahbar
tempatan (Oktober, 2007).
Kaum India
Dalam konteks komuniti India di negara
ini, hubungan antara India dengan Semenanjung Tanah Melayu sejak beberapa kurun
lalu. Pada Abad Pertama Masihi, penganut-penganut agama Hindu-Buddha telah
menyebarkan agama mereka di Nusantara.
Pada Zaman Kesultanan Melayu Melaka
pedagang-pedagang India menjalankan perniagaan rempah ratus di Pelabuhan
Melaka.
Penghijrahan masyarkat India ke Tanah
Melayu berlaku secara besar-besaran mulai tahun 1840-an. Kebanyakan buruh India
datang dari Selatan India. Mereka mulai bekerja sebagai peladan-peladang kopi
dan tebu di Seberang Perai, Pulau Pinang. Selepas itu, kaum India menambahkan
jumlah pekerja-pekarja mereka di kawasan-kawasan penanaman getah di Perak,
negeri Semblan dan Selangor. Dari tahun 1900 hingga 10 tahun kemudiannya,
seramai 48,000 buruh India telah berhijrah ke Tanah Melayu. Angka tersebut
telah berlipat ganda kemudiannya, iaitu antara tahun 1911 hingga 1920 apabila
dianggarkan seramai 98,000 buruh India berhijrah ke Tanah Melayu.
Komposisi suku kaum India yang berhijrah
ke Tanah Melayu, kebanyakannya adalah terdiri dari suku Tamil yang berasal dari
Tamil Nadu, selebihnya adalah Malayalam dan Telegu. Selain itu, orang-orang
India yang berasal dari Sri Lanka dan Punjabi dari Utara India. Kumpulan Tamil
adalah yang terbesar iaitu kira-kira 80%. Suku Malayalam di sekitar 7% dan
Telegu 4%.
Buruh-buruh India telah datang kenegara
ini samaada secara paksaan atau sukarela. Kumpulan yang dipaksa adalah terdiri
dari banduan atau tawanan yang bekerja membina jalan-jalan raya, landasan
kereta api, jambatan dan bangunan-bangunan kerajaan.
Sistem yang paling popular dalam usaha
membawa masuk buruh-buruh India ialah system Kangani. Mengikut sistem ini,
seorang buruh India yang telah bekerja di Tanah Melayu apabila pulang ke India,
dia hendaklah mencari seorang pekerja baru untuk bekerja dengannya di Tanah Melayu.
Orang-orang ini dikenali sebagai Kangani. Walaubagaiamanapun, sisitem ini
dihapuskan pada tahun 1938.
Etnik Sabah dan Sawarak
Penduduk di Sabah dan Sarawak juga
meriah dengan pelbagai suku kaum dan sub-suku kaum. Mereka dapat dibezakan dari
segi kawasan tempat tinggal, ekonomi, sosial dan budaya. Di Sabah, misalnya,
terdapat lebih kurang 23 suku kaum, tetapi suku Kaum Kadazanlah yang terbesar
sekali. Ini diikuti oleh suku kaum Bajau, Murut, Suluk, dan Orang Brunei.
Masyarakt kadazan-Dusun masih berpegang kepada animisme. Sebahagian kecil telah
memluk agama Islam dan Kristian.
Di Sarawak, setiap suku kaum ada
ciri-cirinya yang tersendiri. Antara suku kaum yang terbesar ialah
Dayak, Iban, Melanau (Kristian dan Muslim), orang Melayu, Bidayuh, Penan dan
Kelabit. Melainkan orang Melayu dan Melanau, dahulunya kebanyakan suku kaum
pribumi Sarawak tinggal di kawasan hutan mendiami rumah panjang atau rumah
sementara. Kini rumah panjang telah mengalami perubahan fikizal kerana arus
pemodenan hidup yang kuat di negeri itu.
Idealogi
nasional dengan tujuan untuk mencapai perpaduan di kalangan rakyat tanpa mengira
kaum, warna kulit, bangsa dan agama.
Konsep
rukun negara telah dibahagikan kepada lima prinsip iaitu:
1. Kepercayaan Kepada Tuhan. 2. Kesetiaan kepada Raja Dan Negara 3. Kedaulatan Undang-undang 4. Keluhuran Perlembagaan 5. Kesopanan Dan Kesusilaan
OBJEKTIF
RUKUN NEGARA
Mencapai perpaduan erat dalam kalangan
masyarakat.
Memelihara cara hidup demokratik.
Membentuk masyarakat yang adil supaya
kemakmuran dinikmati bersama secara adil dan saksama.
Memebentuk msyarakat bersifat liberal,terutama
terhadap kebudayaan masing-masing.
Memebina masyarakat progresif dengan sains
dan teknologi
|